EUROPE DIRECT Zielona Góra

Zamiast klawisza Alt możesz użyć H

Aktualności

Żarówki z nowymi etykietami energetycznymi (2021-09-02)

Aby pomóc konsumentom w UE zmniejszyć rachunki za energię i ślad węglowy, od 1 września br. w sprzedaży stosowana będzie nowa, powszechnie rozpoznawalna unijna etykieta energetyczna dla żarówek i innych produktów oświetleniowych. Najważniejszą zmianą jest powrót do prostszej skali A–G.

Konieczność zmiany etykiety wynika ze znacznej poprawy efektywności energetycznej w tym sektorze w ostatnich latach, co oznacza, że coraz więcej „źródeł światła” (takich jak żarówki i moduły LED) uzyskało oznaczenia A+ lub A++ zgodnie z obecną skalą.

Nowa skala jest bardziej rygorystyczna i skonstruowana tak, aby na początku tylko nieliczne produkty były w stanie otrzymać oznaczenia „A” i „B”, pozostawiając możliwość stopniowego wprowadzania na rynek coraz większej liczby energooszczędnych produktów. Najbardziej energooszczędne produkty znajdujące się obecnie na rynku będą teraz oznaczane zazwyczaj jako „C” lub „D”. Na etykietach znajdzie się szereg nowych elementów, w tym kod QR odsyłający do ogólnounijnej bazy danych, w której konsumenci będą mogli znaleźć bardziej szczegółowe informacje na temat produktu.

Aby umożliwić sprzedaż istniejących zapasów, przepisy przewidują 18-miesięczny okres, w którym produkty opatrzone starą etykietą mogą być nadal sprzedawane na rynku w fizycznych punktach sprzedaży detalicznej. W przypadku sprzedaży przez internet stare etykiety wyświetlane w internecie trzeba będzie zastąpić nowymi w ciągu 14 dni roboczych.

Podjęte działania są następstwem zmiany skali etykiet energetycznych w dniu 1 marca 2021 r. w odniesieniu do czterech innych kategorii produktów – lodówek i zamrażarek, zmywarek do naczyń, pralek oraz odbiorników telewizyjnych (i innych monitorów zewnętrznych). Opierając się na unijnych przepisach dotyczących ekoprojektu, Komisja Europejska pracuje również nad aktualizacją oznakowania produktów, w tym suszarek bębnowych, miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń, klimatyzatorów, urządzeń do gotowania, systemów wentylacyjnych, szaf chłodniczych lub mroźniczych, ogrzewaczy pomieszczeń i podgrzewaczy wody oraz kotłów na paliwo stałe, a także nad wprowadzeniem nowych etykiet efektywności energetycznej dla paneli słonecznych.

Technologie wykorzystujące źródła światła stale się rozwijają, co zwiększa efektywność energetyczną. Moduły LED, które w przypadku prawie wszystkich zastosowań są najbardziej energooszczędną istniejącą technologią oświetleniową, szybko zyskały popularność na rynku UE: od 0 proc. lamp sprzedanych w 2008 r. do 22 proc. w 2015 r. Średnia efektywność energetyczna diod LED wzrosła czterokrotnie w latach 2009–2015, a ceny znacznie spadły: w 2017 r. typowa lampa LED do użytku domowego była o 75 proc. tańsza, a typowa lampa LED do biur o 60 proc. tańsza w porównaniu z 2010 r.

Szacuje się, że w 2020 r. w UE sprzedano około 1,5 mld źródeł światła, ale liczba ta prawdopodobnie spadnie do 600 mln w 2030 r. (tj. spadek o 60 proc.), mimo że liczba wykorzystywanych źródeł światła wzrośnie o ponad 17 proc. Wynika to z większej efektywności energetycznej, a w szczególności z dłuższego cyklu życia źródeł światła LED. Średnie gospodarstwo domowe w UE kupowało siedem źródeł światła rocznie w 2010 r., cztery rocznie w 2020 r., a liczba ta ma spaść do mniej niż jednego rocznie do 2030 r.

Unijna etykieta energetyczna jest powszechnie rozpoznawalnym oznaczeniem produktów gospodarstwa domowego, takich jak żarówki, telewizory czy pralki, i od ponad 25 lat pomaga konsumentom dokonywać świadomych wyborów. W ogólnounijnym barani Eurobarometr, przeprowadzonym w 2019 r., 93 proc. konsumentów potwierdziło, że rozpoznaje etykietę, a 79 proc. przyznało, że wpłynęła ona na ich decyzję o zakupie produktu. Szacuje się, że wraz ze zharmonizowanymi minimalnymi wymogami w zakresie efektywności energetycznej („ekoprojekt”) unijne przepisy dotyczące etykietowania energetycznego zmniejszą wydatki konsumentów o dziesiątki miliardów euro rocznie, przynosząc jednocześnie wiele innych korzyści dla środowiska oraz dla producentów i sprzedawców detalicznych.

Źródło: Komisja Europejska

wszystkie

Żarówki z nowymi etykietami energetycznymi (2021-09-02)

Aby pomóc konsumentom w UE zmniejszyć rachunki za energię i ślad węglowy, od 1 września br. w sprzedaży stosowana będzie nowa, powszechnie rozpoznawalna unijna etykieta energetyczna dla żarówek i innych produktów oświetleniowych. Najważniejszą zmianą jest powrót do prostszej skali A–G.

Konieczność zmiany etykiety wynika ze znacznej poprawy efektywności energetycznej w tym sektorze w ostatnich latach, co oznacza, że coraz więcej „źródeł światła” (takich jak żarówki i moduły LED) uzyskało oznaczenia A+ lub A++ zgodnie z obecną skalą.

Nowa skala jest bardziej rygorystyczna i skonstruowana tak, aby na początku tylko nieliczne produkty były w stanie otrzymać oznaczenia „A” i „B”, pozostawiając możliwość stopniowego wprowadzania na rynek coraz większej liczby energooszczędnych produktów. Najbardziej energooszczędne produkty znajdujące się obecnie na rynku będą teraz oznaczane zazwyczaj jako „C” lub „D”. Na etykietach znajdzie się szereg nowych elementów, w tym kod QR odsyłający do ogólnounijnej bazy danych, w której konsumenci będą mogli znaleźć bardziej szczegółowe informacje na temat produktu.

Aby umożliwić sprzedaż istniejących zapasów, przepisy przewidują 18-miesięczny okres, w którym produkty opatrzone starą etykietą mogą być nadal sprzedawane na rynku w fizycznych punktach sprzedaży detalicznej. W przypadku sprzedaży przez internet stare etykiety wyświetlane w internecie trzeba będzie zastąpić nowymi w ciągu 14 dni roboczych.

Podjęte działania są następstwem zmiany skali etykiet energetycznych w dniu 1 marca 2021 r. w odniesieniu do czterech innych kategorii produktów – lodówek i zamrażarek, zmywarek do naczyń, pralek oraz odbiorników telewizyjnych (i innych monitorów zewnętrznych). Opierając się na unijnych przepisach dotyczących ekoprojektu, Komisja Europejska pracuje również nad aktualizacją oznakowania produktów, w tym suszarek bębnowych, miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń, klimatyzatorów, urządzeń do gotowania, systemów wentylacyjnych, szaf chłodniczych lub mroźniczych, ogrzewaczy pomieszczeń i podgrzewaczy wody oraz kotłów na paliwo stałe, a także nad wprowadzeniem nowych etykiet efektywności energetycznej dla paneli słonecznych.

Technologie wykorzystujące źródła światła stale się rozwijają, co zwiększa efektywność energetyczną. Moduły LED, które w przypadku prawie wszystkich zastosowań są najbardziej energooszczędną istniejącą technologią oświetleniową, szybko zyskały popularność na rynku UE: od 0 proc. lamp sprzedanych w 2008 r. do 22 proc. w 2015 r. Średnia efektywność energetyczna diod LED wzrosła czterokrotnie w latach 2009–2015, a ceny znacznie spadły: w 2017 r. typowa lampa LED do użytku domowego była o 75 proc. tańsza, a typowa lampa LED do biur o 60 proc. tańsza w porównaniu z 2010 r.

Szacuje się, że w 2020 r. w UE sprzedano około 1,5 mld źródeł światła, ale liczba ta prawdopodobnie spadnie do 600 mln w 2030 r. (tj. spadek o 60 proc.), mimo że liczba wykorzystywanych źródeł światła wzrośnie o ponad 17 proc. Wynika to z większej efektywności energetycznej, a w szczególności z dłuższego cyklu życia źródeł światła LED. Średnie gospodarstwo domowe w UE kupowało siedem źródeł światła rocznie w 2010 r., cztery rocznie w 2020 r., a liczba ta ma spaść do mniej niż jednego rocznie do 2030 r.

Unijna etykieta energetyczna jest powszechnie rozpoznawalnym oznaczeniem produktów gospodarstwa domowego, takich jak żarówki, telewizory czy pralki, i od ponad 25 lat pomaga konsumentom dokonywać świadomych wyborów. W ogólnounijnym barani Eurobarometr, przeprowadzonym w 2019 r., 93 proc. konsumentów potwierdziło, że rozpoznaje etykietę, a 79 proc. przyznało, że wpłynęła ona na ich decyzję o zakupie produktu. Szacuje się, że wraz ze zharmonizowanymi minimalnymi wymogami w zakresie efektywności energetycznej („ekoprojekt”) unijne przepisy dotyczące etykietowania energetycznego zmniejszą wydatki konsumentów o dziesiątki miliardów euro rocznie, przynosząc jednocześnie wiele innych korzyści dla środowiska oraz dla producentów i sprzedawców detalicznych.

Źródło: Komisja Europejska

wszystkie

Obsługa i nadzór techniczny: IntraCOM.pl