Zamiast klawisza Alt możesz użyć H
Rozwój turystyki zapewnia wzrost PKB i zatrudnienia, ale brak równowagi może prowadzić do degradacji środowiska naturalnego, a nawet społecznych konfliktów. Z takim problemem spotkały się władze Wietnamu, gdzie ogromny wzrost w sektorze turystycznym w krótkim czasie przyniósł także negatywne zmiany. Pomoc zaoferowała Unia Europejska, włączając Wietnam do programu na rzecz odpowiedzialnej turystyki wobec środowiska i społeczeństwa.
Rok 2015 jest szczególny dla współpracy rozwojowej. Jest to pierwszy rok w historii europejskiego roku tematycznego poświęcony działaniom zewnętrznym Unii Europejskiej i roli Europy na świecie. Dla europejskich organizacji rozwojowych jest to wyjątkowa okazja do pokazania, jak Europa angażuje się w walkę z ubóstwem na całym świecie, oraz do zainteresowania współpracą rozwojową większej liczby Europejczyków i zaangażowania ich w nią. W ramach obchodów ERR prezentujemy „historie tygodnia” prezentujące postacie z całego świata, które zyskały wsparcie dzięki europejskim działaniom.
Historie prezentowane w maju poświęcone są pokojowi i bezpieczeństwu.
Około 5 lat temu w marketingu turystycznym w Wietnamie chodziło głównie o reklamę - powiedział Le Tuan Anh, zastępca dyrektora ds. marketingu wietnamskiej krajowej administracji ds. turystyki (VNAT). - Wtedy nasz cel był prosty – zwiększać ruch turystyczny.
To stwierdzenie dyrektora potwierdzają statystyki w dziedzinie turystyki Głównego Urzędu Statystycznego Wietnamu. W latach 2000–2013 liczba turystów zagranicznych odwiedzających Wietnam wzrosła ponad trzykrotnie z 2,1 mln do 7,6 mln, a turystów krajowych – z 11,7 mln do 35 mln.
- Jednak wraz z tym sukcesem zaczęliśmy zdawać sobie sprawę, że ruch turystyczny niekorzystnie wpływa na niektóre z naszych najważniejszych atrakcji turystycznych, takie jak zatoka Ha Long - powiedział Le Tuan Anh. - Z trudem mogliśmy sobie poradzić z tłumami i utrzymać infrastrukturę, taką jak nabrzeża portowe czy szlaki prowadzące do jaskiń i miejsc widokowych. Zauważyliśmy też, że woda jest coraz bardziej zanieczyszczona i że dochodzi do pewnych napięć między turystami a tubylcami.
- Jeśli chodzi o liczbę turystów, to cel ten zrealizowaliśmy z nadwyżką. Wiązało się to jednak z ryzykiem pogorszenia się stanu środowiska naturalnego i stosunków z miejscową ludnością. Było oczywiste, że musimy zmienić sposób, w jaki działamy - powiedział Le Tuan Anh. - W 2010 r., kiedy UE zaproponowała władzom Wietnamu udział w programie na rzecz odpowiedzialnej turystyki, wiedzieliśmy, że jest to dokładnie to, czego potrzebujemy.
- Od tamtej pory zrobiliśmy ogromne postępy. Dzięki programowi UE na rzecz odpowiedzialnej turystyki wobec środowiska naturalnego i społeczeństwa mamy teraz strategię marketingu, która nie tylko umożliwia dalszy rozwój tej branży, lecz także skupia się na promowaniu produktów wysokiej jakości opartych na mocnych stronach wietnamskich atrakcji turystycznych. W strategii tej nie tylko chodzi o korzyści gospodarcze, lecz także o skutki społeczne i środowiskowe - dodał Le Tuan Anh.
Zdaniem dyrektora zrównoważony charakter wyraża także aktualne krajowe logo turystyki, przedstawiające kolorowy kwiat lotosu, który wyrasta ze słowa Wietnam. - Płatki kwiatu lotosu symbolizują strategiczne grupy produktów wietnamskiej branży turystycznej: turystykę morską i nadmorską, turystykę kulturalną, turystykę przyrodniczą i pobyty w miastach. Dzięki umiejętnemu promowaniu przyrody i kultury w naszej gamie produktów możemy nie tylko przyczynić się do zachowania naszego dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego, z którego jako naród jesteśmy dumni, lecz również wnieść nową wartość ekonomiczną na rzecz naszego środowiska naturalnego i dziedzictwa kulturowego. Rosnący popyt na produkty dziedzictwa naturalnego i kulturowego ma korzystny wpływ np. na zatrudnienie w usługach związanych z pobytem turystów na wsi (tzw. pobyt u rodzin), w wioskach rzemieślniczych oraz związane z organizacją widowisk. Większa liczba osób odwiedzających obszary chronione pomaga nam finansować cele w dziedzinie ochrony przyrody - wyjaśnia Le Tuan Anh.
Prace wietnamskiej krajowej administracji ds. turystyki promujące odpowiedzialną turystykę oraz realizacja programu na rzecz odpowiedzialnej turystyki wobec środowiska naturalnego i społeczeństwa (ESRT) nie dotyczą jedynie szczebla centralnego. W całym 2014 r. w ramach ESRT odbywały się ogólnokrajowe seminaria poświęcone odpowiedzialnej turystyce. Udział w nich wzięło ponad 3 tys. przedstawicieli sektora prywatnego turystyki, władz odpowiedzialnych za turystykę na szczeblu prowincji i regionów oraz społeczności działających w branży turystycznej na szczeblu lokalnym.
Za pośrednictwem takich seminariów nasze kluczowe podmioty z branży turystycznej poznają znaczenie zrównoważonego rozwoju turystyki i wynikające z tego korzyści, a także praktyczne strategie, jakie mogą wdrażać, aby przestawić się na bardziej zrównoważoną działalność - powiedział Le Tuan Anh. Dyrektor dodał z uśmiechem: - Z entuzjazmem podchodzę teraz do przyszłego rozwoju turystyki w Wietnamie. Wcześniej zawsze niepokoił nas problem wzrostu gospodarczego. Teraz, kiedy weszliśmy na ścieżkę zrównoważonego rozwoju, nasze możliwości wydają się być nieskończone.
Źródło: Delegatura UE w Wietnamie; wietnamska krajowa administracja ds. turystyki; Światowa Rada Turystyki i Podróży (WTTC) 2013
Rozwój turystyki zapewnia wzrost PKB i zatrudnienia, ale brak równowagi może prowadzić do degradacji środowiska naturalnego, a nawet społecznych konfliktów. Z takim problemem spotkały się władze Wietnamu, gdzie ogromny wzrost w sektorze turystycznym w krótkim czasie przyniósł także negatywne zmiany. Pomoc zaoferowała Unia Europejska, włączając Wietnam do programu na rzecz odpowiedzialnej turystyki wobec środowiska i społeczeństwa.
Rok 2015 jest szczególny dla współpracy rozwojowej. Jest to pierwszy rok w historii europejskiego roku tematycznego poświęcony działaniom zewnętrznym Unii Europejskiej i roli Europy na świecie. Dla europejskich organizacji rozwojowych jest to wyjątkowa okazja do pokazania, jak Europa angażuje się w walkę z ubóstwem na całym świecie, oraz do zainteresowania współpracą rozwojową większej liczby Europejczyków i zaangażowania ich w nią. W ramach obchodów ERR prezentujemy „historie tygodnia” prezentujące postacie z całego świata, które zyskały wsparcie dzięki europejskim działaniom.
Historie prezentowane w maju poświęcone są pokojowi i bezpieczeństwu.
Około 5 lat temu w marketingu turystycznym w Wietnamie chodziło głównie o reklamę - powiedział Le Tuan Anh, zastępca dyrektora ds. marketingu wietnamskiej krajowej administracji ds. turystyki (VNAT). - Wtedy nasz cel był prosty – zwiększać ruch turystyczny.
To stwierdzenie dyrektora potwierdzają statystyki w dziedzinie turystyki Głównego Urzędu Statystycznego Wietnamu. W latach 2000–2013 liczba turystów zagranicznych odwiedzających Wietnam wzrosła ponad trzykrotnie z 2,1 mln do 7,6 mln, a turystów krajowych – z 11,7 mln do 35 mln.
- Jednak wraz z tym sukcesem zaczęliśmy zdawać sobie sprawę, że ruch turystyczny niekorzystnie wpływa na niektóre z naszych najważniejszych atrakcji turystycznych, takie jak zatoka Ha Long - powiedział Le Tuan Anh. - Z trudem mogliśmy sobie poradzić z tłumami i utrzymać infrastrukturę, taką jak nabrzeża portowe czy szlaki prowadzące do jaskiń i miejsc widokowych. Zauważyliśmy też, że woda jest coraz bardziej zanieczyszczona i że dochodzi do pewnych napięć między turystami a tubylcami.
- Jeśli chodzi o liczbę turystów, to cel ten zrealizowaliśmy z nadwyżką. Wiązało się to jednak z ryzykiem pogorszenia się stanu środowiska naturalnego i stosunków z miejscową ludnością. Było oczywiste, że musimy zmienić sposób, w jaki działamy - powiedział Le Tuan Anh. - W 2010 r., kiedy UE zaproponowała władzom Wietnamu udział w programie na rzecz odpowiedzialnej turystyki, wiedzieliśmy, że jest to dokładnie to, czego potrzebujemy.
- Od tamtej pory zrobiliśmy ogromne postępy. Dzięki programowi UE na rzecz odpowiedzialnej turystyki wobec środowiska naturalnego i społeczeństwa mamy teraz strategię marketingu, która nie tylko umożliwia dalszy rozwój tej branży, lecz także skupia się na promowaniu produktów wysokiej jakości opartych na mocnych stronach wietnamskich atrakcji turystycznych. W strategii tej nie tylko chodzi o korzyści gospodarcze, lecz także o skutki społeczne i środowiskowe - dodał Le Tuan Anh.
Zdaniem dyrektora zrównoważony charakter wyraża także aktualne krajowe logo turystyki, przedstawiające kolorowy kwiat lotosu, który wyrasta ze słowa Wietnam. - Płatki kwiatu lotosu symbolizują strategiczne grupy produktów wietnamskiej branży turystycznej: turystykę morską i nadmorską, turystykę kulturalną, turystykę przyrodniczą i pobyty w miastach. Dzięki umiejętnemu promowaniu przyrody i kultury w naszej gamie produktów możemy nie tylko przyczynić się do zachowania naszego dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego, z którego jako naród jesteśmy dumni, lecz również wnieść nową wartość ekonomiczną na rzecz naszego środowiska naturalnego i dziedzictwa kulturowego. Rosnący popyt na produkty dziedzictwa naturalnego i kulturowego ma korzystny wpływ np. na zatrudnienie w usługach związanych z pobytem turystów na wsi (tzw. pobyt u rodzin), w wioskach rzemieślniczych oraz związane z organizacją widowisk. Większa liczba osób odwiedzających obszary chronione pomaga nam finansować cele w dziedzinie ochrony przyrody - wyjaśnia Le Tuan Anh.
Prace wietnamskiej krajowej administracji ds. turystyki promujące odpowiedzialną turystykę oraz realizacja programu na rzecz odpowiedzialnej turystyki wobec środowiska naturalnego i społeczeństwa (ESRT) nie dotyczą jedynie szczebla centralnego. W całym 2014 r. w ramach ESRT odbywały się ogólnokrajowe seminaria poświęcone odpowiedzialnej turystyce. Udział w nich wzięło ponad 3 tys. przedstawicieli sektora prywatnego turystyki, władz odpowiedzialnych za turystykę na szczeblu prowincji i regionów oraz społeczności działających w branży turystycznej na szczeblu lokalnym.
Za pośrednictwem takich seminariów nasze kluczowe podmioty z branży turystycznej poznają znaczenie zrównoważonego rozwoju turystyki i wynikające z tego korzyści, a także praktyczne strategie, jakie mogą wdrażać, aby przestawić się na bardziej zrównoważoną działalność - powiedział Le Tuan Anh. Dyrektor dodał z uśmiechem: - Z entuzjazmem podchodzę teraz do przyszłego rozwoju turystyki w Wietnamie. Wcześniej zawsze niepokoił nas problem wzrostu gospodarczego. Teraz, kiedy weszliśmy na ścieżkę zrównoważonego rozwoju, nasze możliwości wydają się być nieskończone.
Źródło: Delegatura UE w Wietnamie; wietnamska krajowa administracja ds. turystyki; Światowa Rada Turystyki i Podróży (WTTC) 2013
Obsługa i nadzór techniczny: IntraCOM.pl