Zamiast klawisza Alt możesz użyć H
Posłowie zatwierdzili nowe przepisy mające na celu harmonizację wdrażania sankcji UE we wszystkich państwach członkowskich.
543 głosami za, 45 przeciw, przy 27 wstrzymujących się, Parlament Europejski przyjął dyrektywę, uzgodnioną już z państwami członkowskimi, w sprawie kryminalizacji naruszania i obchodzenia sankcji UE. Wprowadzi ona wspólną definicję i minimalne kary za naruszenie sankcji.
Sankcje UE mogą przybrać formę zamrożenia funduszy i aktywów (w tym aktywów krypto), zakazów podróżowania, embarga na broń i ograniczeń w sektorach biznesowych. Chociaż sankcje są przyjmowane na szczeblu UE, ich wdrożenie zależy od państw członkowskich, wśród których definicje naruszeń sankcji i związane z nimi sankcje różnią się.
Nowe prawo ustanawia spójne definicje naruszeń, w tym nie doprowadzenie do zamrożenia funduszy, nieprzestrzeganie zakazów podróży lub embarga na broń, przekazywanie środków osobom objętym sankcjami lub prowadzenie interesów z podmiotami państwowymi z krajów objętych sankcjami. Świadczenie usług finansowych lub doradztwa prawnego z naruszeniem sankcji również będzie karalne.
Przepisy definiują również, czym jest obchodzenie sankcji i nakładają za nie kary. Przykładem może być ukrywanie lub przekazywanie funduszy, które powinny zostać zamrożone, ukrywanie prawdziwej własności nieruchomości i niezgłaszanie niezbędnych informacji. Jednak pomoc humanitarna lub wsparcie dla podstawowych potrzeb ludzkich nie powinny być uznawane za naruszenie sankcji.
Surowsze kary za naruszenia
Dyrektywa zapewnia, że kary za naruszanie lub obchodzenie sankcji są odstraszające, czyniąc je przestępstwami zagrożonymi karą pozbawienia wolności do pięciu lat we wszystkich państwach członkowskich. W przypadku, gdy firmy naruszają lub unikają sankcji, sędziowie muszą mieć możliwość nakładania odstraszających grzywien, chociaż państwa członkowskie mogą wybrać, czy sędzia może nałożyć maksymalną karę w oparciu o roczny światowy obrót firmy, czy w oparciu o maksymalne kwoty bezwzględne.
Obecnie różnorodność kar powoduje, że, firmy chcące obejść sankcje szukają dla swojej działalności miejsc, gdzie są one łagodniej egzekwowane.
Nowe prawo zapewniłoby sędziom szeroki wachlarz środków karania osób naruszających sankcje. Oprócz umyślnych naruszeń, handel bronią lub towarami podwójnego zastosowania byłby również karalny w przypadku rażącego zaniedbania obowiązków.
Kolejne kroki
Zanim tekst stanie się obowiązującym prawem, musi zostać formalnie zatwierdzony przez Radę. Przepisy wejdą w życie 20 dni po ich opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym UE, po czym państwa członkowskie będą miały rok na ich wprowadzenie do prawa krajowego.
Kontekst
UE przyjęła ponad 40 pakietów sankcji wobec stron trzecich w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa, ostatnio wobec Rosji po jej inwazji na Ukrainę. Komisja uważa jednak, że niespójne wdrażanie sankcji UE osłabiło ich skuteczność.
Źródło: Parlament Europejski
Posłowie zatwierdzili nowe przepisy mające na celu harmonizację wdrażania sankcji UE we wszystkich państwach członkowskich.
543 głosami za, 45 przeciw, przy 27 wstrzymujących się, Parlament Europejski przyjął dyrektywę, uzgodnioną już z państwami członkowskimi, w sprawie kryminalizacji naruszania i obchodzenia sankcji UE. Wprowadzi ona wspólną definicję i minimalne kary za naruszenie sankcji.
Sankcje UE mogą przybrać formę zamrożenia funduszy i aktywów (w tym aktywów krypto), zakazów podróżowania, embarga na broń i ograniczeń w sektorach biznesowych. Chociaż sankcje są przyjmowane na szczeblu UE, ich wdrożenie zależy od państw członkowskich, wśród których definicje naruszeń sankcji i związane z nimi sankcje różnią się.
Nowe prawo ustanawia spójne definicje naruszeń, w tym nie doprowadzenie do zamrożenia funduszy, nieprzestrzeganie zakazów podróży lub embarga na broń, przekazywanie środków osobom objętym sankcjami lub prowadzenie interesów z podmiotami państwowymi z krajów objętych sankcjami. Świadczenie usług finansowych lub doradztwa prawnego z naruszeniem sankcji również będzie karalne.
Przepisy definiują również, czym jest obchodzenie sankcji i nakładają za nie kary. Przykładem może być ukrywanie lub przekazywanie funduszy, które powinny zostać zamrożone, ukrywanie prawdziwej własności nieruchomości i niezgłaszanie niezbędnych informacji. Jednak pomoc humanitarna lub wsparcie dla podstawowych potrzeb ludzkich nie powinny być uznawane za naruszenie sankcji.
Surowsze kary za naruszenia
Dyrektywa zapewnia, że kary za naruszanie lub obchodzenie sankcji są odstraszające, czyniąc je przestępstwami zagrożonymi karą pozbawienia wolności do pięciu lat we wszystkich państwach członkowskich. W przypadku, gdy firmy naruszają lub unikają sankcji, sędziowie muszą mieć możliwość nakładania odstraszających grzywien, chociaż państwa członkowskie mogą wybrać, czy sędzia może nałożyć maksymalną karę w oparciu o roczny światowy obrót firmy, czy w oparciu o maksymalne kwoty bezwzględne.
Obecnie różnorodność kar powoduje, że, firmy chcące obejść sankcje szukają dla swojej działalności miejsc, gdzie są one łagodniej egzekwowane.
Nowe prawo zapewniłoby sędziom szeroki wachlarz środków karania osób naruszających sankcje. Oprócz umyślnych naruszeń, handel bronią lub towarami podwójnego zastosowania byłby również karalny w przypadku rażącego zaniedbania obowiązków.
Kolejne kroki
Zanim tekst stanie się obowiązującym prawem, musi zostać formalnie zatwierdzony przez Radę. Przepisy wejdą w życie 20 dni po ich opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym UE, po czym państwa członkowskie będą miały rok na ich wprowadzenie do prawa krajowego.
Kontekst
UE przyjęła ponad 40 pakietów sankcji wobec stron trzecich w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa, ostatnio wobec Rosji po jej inwazji na Ukrainę. Komisja uważa jednak, że niespójne wdrażanie sankcji UE osłabiło ich skuteczność.
Źródło: Parlament Europejski
Obsługa i nadzór techniczny: IntraCOM.pl