EUROPE DIRECT Zielona Góra

Zamiast klawisza Alt możesz użyć H

Aktualności

Polska tłumaczy się z podatków (2015-06-09)

Komisja Europejska zwróciła się do Estonii i Polski o dostarczenie w ciągu miesiąca brakujących informacji na temat praktyk podatkowych. W przypadku przekroczenia tego terminu KE może skierować sprawę dotyczącą danego państwa do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Ponadto 15 państw członkowskich ma przekazać Komisji interpretacje indywidualne prawa podatkowego.

Komisja Europejska wydała dwa urzędowe nakazy zobowiązujące Estonię i Polskę do dostarczenia w terminie jednego miesiąca wymaganych przez nią informacji dotyczących stosowanych krajowych praktyk w zakresie wydawania interpretacji prawa podatkowego. Oba państwa odmawiały dotychczas udzielenia wyczerpującej odpowiedzi na poprzednie wezwania do udzielenia informacji. Jeśli którekolwiek z nich nie dostarczy brakujących informacji w wyznaczonym terminie, Komisja może skierować sprawę dotyczącą tego państwa do Trybunału Sprawiedliwości UE.

Poprzednie wezwania do udzielenia informacji skierowane do Estonii i Polski przesłano w związku z przedłużeniem przez Komisję w grudniu 2014 r. badania w zakresie pomocy państwa dotyczącego praktyk wydawania interpretacji indywidualnych prawa podatkowego. Przedłużenie to miało na celu objęcie badaniem wszystkich państw członkowskich UE. Badanie miało wyjaśnić zarzuty, zgodnie z którymi interpretacje indywidualne prawa podatkowego mogą stanowić pomoc państwa, oraz umożliwić Komisji merytoryczny wgląd w praktyki stosowane przez wszystkie państwa członkowskie. Z wyjątkiem Estonii i Polski wszystkie państwa UE współpracowały w realizacji badania i przedstawiły wszystkie wymagane informacje.

Na podstawie otrzymanych informacji Komisja poprosi ponadto 15 państw członkowskich o przekazanie szeregu interpretacji indywidualnych prawa podatkowego. Wezwanie do przekazania wspomnianych interpretacji indywidualnych nie przesądza o wszczęciu postępowania w sprawie pomocy państwa w odniesieniu do podmiotów, których one dotyczą.

Unijna komisarz odpowiedzialna za politykę konkurencji Margrethe Vestager powiedziała: - Zbieramy w całość poszczególne elementy układanki, jaką są praktyki w zakresie wydawania interpretacji indywidualnych prawa podatkowego w UE. W przypadku niektórych państw musieliśmy ponawiać prośby o dostarczenie informacji. Nadal brakuje pewnych elementów: aby uzyskać pełny obraz sytuacji, potrzebujemy również wszystkich informacji od Estonii i Polski. W oparciu o otrzymane odpowiedzi zwracam się dziś również do 15 państw z prośbą o przekazanie interpretacji indywidualnych. Chcemy je szczegółowo przeanalizować, aby dowiedzieć się, czy państwa członkowskie wykorzystują interpretacje indywidualne prawa podatkowego, aby przyznawać przedsiębiorstwom selektywne korzyści podatkowe stanowiące naruszenie unijnych zasad pomocy.

Interpretacje indywidualne to pisma o braku zastrzeżeń wydawane przez organy podatkowe indywidualnym przedsiębiorcom w konkretnej dziedzinie opodatkowania. W świetle przepisów UE dotyczących pomocy państwa same w sobie nie stanowią one problemu. Jeśli jednak interpretacja indywidualna prawa podatkowego skutkuje przyznaniem przez państwo członkowskie selektywnych korzyści określonym przedsiębiorstwom lub grupom przedsiębiorstw, zakłóca to konkurencję na jednolitym rynku i narusza unijne zasady pomocy państwa.

Estonia i Polska nie udzieliły stosownej odpowiedzi na wezwanie do udzielenia informacji, powołując się na ochronę tajemnicy podatkowej i zasadę proporcjonalności. Dostarczyły jedynie ogólnych informacji, odmawiając przedstawienia szczegółowego przeglądu konkretnych interpretacji indywidualnych wydanych w latach 2010–2013.

Komisja jest jednak uprawniona do żądania wszelkich informacji, które uzna za niezbędne do celów postępowania wyjaśniającego w sprawie pomocy państwa. Państwa członkowskie są natomiast prawnie zobowiązane do udzielenia odpowiedzi. Poufne informacje podatkowe pozostają pod odpowiednią ochroną, ponieważ sama Komisja jest zobowiązana do zachowania poufności.

Kontekst

Od czerwca 2013 r. Komisja prowadzi dochodzenie w sprawie praktyk wydawania interpretacji indywidualnych prawa podatkowego w państwach członkowskich. W grudniu 2014 r. rozszerzyła swoje badanie na wszystkie państwa członkowskie. Pisma z prośbą o przekazanie indywidualnych interpretacji prawa podatkowego zostaną dziś wystosowane do: Austrii, Belgii, Republiki Czeskiej, Danii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Litwy, Niemiec, Portugalii, Rumunii, Słowacji, Szwecji, Węgier i Włoch. Komisja już wcześniej zwróciła się o przekazanie indywidualnych interpretacji prawa podatkowego do Cypru, Irlandii, Luksemburga, Malty, Niderlandów i Zjednoczonego Królestwa. Opierając się na otrzymanych informacjach, Komisja nie widzi na obecnym etapie powodów, aby o interpretacje indywidualne prosić Bułgarię, Chorwację, Grecję, Łotwę i Słowenię.

W marcu 2014 r. Komisja wydała dwa nakazy urzędowe obligujące Luksemburg do dostarczenia żądanych przez nią informacji dotyczących interpretacji prawa podatkowego i systemu podatkowego w zakresie własności intelektualnej. W grudniu 2014 r. Luksemburg potwierdził uprawnienia dochodzeniowe Komisji w zakresie ogólnych interpretacji prawa podatkowego na mocy zasad pomocy państwa i przekazał w całości brakujące informacje.

Komisja prowadzi obecnie pięć pogłębionych postępowań wyjaśniających, w ramach których przedstawiła zastrzeżenia, że interpretacje indywidualne prawa podatkowego mogą rodzić wątpliwości dotyczące pomocy państwa. W czerwcu 2014 r. Komisja wszczęła dogłębne badania dotyczące przedsiębiorstw: Apple w Irlandii, Starbucks w Holandii oraz Fiat Finance & Trade w Luksemburgu. W październiku 2014 r. Komisja wszczęła dochodzenie w sprawie przedsiębiorstwa Amazon w Luksemburgu. Wspomniane dochodzenia mają ustalić, czy interpretacje indywidualne prawa podatkowego przyznają selektywną korzyść poszczególnym przedsiębiorstwom, której nie odnoszą przedsiębiorstwa konkurencyjne, co naruszałoby unijne zasady pomocy państwa. Ostatnio, w lutym 2015 r., Komisja wszczęła także szczegółowe dochodzenie w odniesieniu do belgijskiego systemu podatkowego, który umożliwia spółkom znaczne obniżenie podatku dochodowego od osób prawnych w Belgii na podstawie interpretacji indywidualnych prawa podatkowego dotyczących tzw. „nadmiernych zysków”.

Komisja pracuje również nad zapewnieniem większej przejrzystości w zakresie indywidualnych interpretacji przepisów podatkowych. Stanowi to część jej programu walki z unikaniem opodatkowania oraz szkodliwą konkurencją podatkową. Przedstawiony przez nią w marcu 2015 r. wniosek ustawodawczy, zgodnie z którym państwa członkowskie automatycznie wymieniałyby się informacjami o swoich interpretacjach indywidualnych, został poparty przez ministrów finansów na nieformalnym posiedzeniu Rady do Spraw Gospodarczych i Finansowych w Rydze. Obecnie w Razie toczą się negocjacje techniczne. Wspomniany wniosek powinien wejść w życie 1 stycznia 2016 r.

17 czerwca Komisja przyjmie także plan działania, mający zapewnić sprawiedliwszy, skuteczniejszy i bardziej przejrzysty system opodatkowania przedsiębiorstw w UE. W planie tym zostaną określone środki służące zwalczaniu uchylania się od opodatkowania przez przedsiębiorstwa oraz środki na rzecz opodatkowania sprzyjającego wzrostowi gospodarczemu w ramach jednolitego rynku (zob. również debata orientacyjna kolegium komisarzy).

Podstawy prawne

Na mocy rozporządzenia proceduralnego w dziedzinie pomocy państwa Komisja może żądać wszelkich informacji, jakie uzna za niezbędne, aby przeprowadzić ocenę na potrzeby dochodzenia w sprawie pomocy państwa, w tym informacji umożliwiających ocenę tego, czy praktyki podatkowe państw członkowskich sprzyjają niektórym przedsiębiorstwom. Zgodnie z komunikatem Komisji w sprawie tajemnicy służbowej państwa członkowskie nie mogą powoływać się na tajemnicę służbową, aby odmówić udzielenia informacji żądanych przez Komisję.

wszystkie

Polska tłumaczy się z podatków (2015-06-09)

Komisja Europejska zwróciła się do Estonii i Polski o dostarczenie w ciągu miesiąca brakujących informacji na temat praktyk podatkowych. W przypadku przekroczenia tego terminu KE może skierować sprawę dotyczącą danego państwa do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Ponadto 15 państw członkowskich ma przekazać Komisji interpretacje indywidualne prawa podatkowego.

Komisja Europejska wydała dwa urzędowe nakazy zobowiązujące Estonię i Polskę do dostarczenia w terminie jednego miesiąca wymaganych przez nią informacji dotyczących stosowanych krajowych praktyk w zakresie wydawania interpretacji prawa podatkowego. Oba państwa odmawiały dotychczas udzielenia wyczerpującej odpowiedzi na poprzednie wezwania do udzielenia informacji. Jeśli którekolwiek z nich nie dostarczy brakujących informacji w wyznaczonym terminie, Komisja może skierować sprawę dotyczącą tego państwa do Trybunału Sprawiedliwości UE.

Poprzednie wezwania do udzielenia informacji skierowane do Estonii i Polski przesłano w związku z przedłużeniem przez Komisję w grudniu 2014 r. badania w zakresie pomocy państwa dotyczącego praktyk wydawania interpretacji indywidualnych prawa podatkowego. Przedłużenie to miało na celu objęcie badaniem wszystkich państw członkowskich UE. Badanie miało wyjaśnić zarzuty, zgodnie z którymi interpretacje indywidualne prawa podatkowego mogą stanowić pomoc państwa, oraz umożliwić Komisji merytoryczny wgląd w praktyki stosowane przez wszystkie państwa członkowskie. Z wyjątkiem Estonii i Polski wszystkie państwa UE współpracowały w realizacji badania i przedstawiły wszystkie wymagane informacje.

Na podstawie otrzymanych informacji Komisja poprosi ponadto 15 państw członkowskich o przekazanie szeregu interpretacji indywidualnych prawa podatkowego. Wezwanie do przekazania wspomnianych interpretacji indywidualnych nie przesądza o wszczęciu postępowania w sprawie pomocy państwa w odniesieniu do podmiotów, których one dotyczą.

Unijna komisarz odpowiedzialna za politykę konkurencji Margrethe Vestager powiedziała: - Zbieramy w całość poszczególne elementy układanki, jaką są praktyki w zakresie wydawania interpretacji indywidualnych prawa podatkowego w UE. W przypadku niektórych państw musieliśmy ponawiać prośby o dostarczenie informacji. Nadal brakuje pewnych elementów: aby uzyskać pełny obraz sytuacji, potrzebujemy również wszystkich informacji od Estonii i Polski. W oparciu o otrzymane odpowiedzi zwracam się dziś również do 15 państw z prośbą o przekazanie interpretacji indywidualnych. Chcemy je szczegółowo przeanalizować, aby dowiedzieć się, czy państwa członkowskie wykorzystują interpretacje indywidualne prawa podatkowego, aby przyznawać przedsiębiorstwom selektywne korzyści podatkowe stanowiące naruszenie unijnych zasad pomocy.

Interpretacje indywidualne to pisma o braku zastrzeżeń wydawane przez organy podatkowe indywidualnym przedsiębiorcom w konkretnej dziedzinie opodatkowania. W świetle przepisów UE dotyczących pomocy państwa same w sobie nie stanowią one problemu. Jeśli jednak interpretacja indywidualna prawa podatkowego skutkuje przyznaniem przez państwo członkowskie selektywnych korzyści określonym przedsiębiorstwom lub grupom przedsiębiorstw, zakłóca to konkurencję na jednolitym rynku i narusza unijne zasady pomocy państwa.

Estonia i Polska nie udzieliły stosownej odpowiedzi na wezwanie do udzielenia informacji, powołując się na ochronę tajemnicy podatkowej i zasadę proporcjonalności. Dostarczyły jedynie ogólnych informacji, odmawiając przedstawienia szczegółowego przeglądu konkretnych interpretacji indywidualnych wydanych w latach 2010–2013.

Komisja jest jednak uprawniona do żądania wszelkich informacji, które uzna za niezbędne do celów postępowania wyjaśniającego w sprawie pomocy państwa. Państwa członkowskie są natomiast prawnie zobowiązane do udzielenia odpowiedzi. Poufne informacje podatkowe pozostają pod odpowiednią ochroną, ponieważ sama Komisja jest zobowiązana do zachowania poufności.

Kontekst

Od czerwca 2013 r. Komisja prowadzi dochodzenie w sprawie praktyk wydawania interpretacji indywidualnych prawa podatkowego w państwach członkowskich. W grudniu 2014 r. rozszerzyła swoje badanie na wszystkie państwa członkowskie. Pisma z prośbą o przekazanie indywidualnych interpretacji prawa podatkowego zostaną dziś wystosowane do: Austrii, Belgii, Republiki Czeskiej, Danii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Litwy, Niemiec, Portugalii, Rumunii, Słowacji, Szwecji, Węgier i Włoch. Komisja już wcześniej zwróciła się o przekazanie indywidualnych interpretacji prawa podatkowego do Cypru, Irlandii, Luksemburga, Malty, Niderlandów i Zjednoczonego Królestwa. Opierając się na otrzymanych informacjach, Komisja nie widzi na obecnym etapie powodów, aby o interpretacje indywidualne prosić Bułgarię, Chorwację, Grecję, Łotwę i Słowenię.

W marcu 2014 r. Komisja wydała dwa nakazy urzędowe obligujące Luksemburg do dostarczenia żądanych przez nią informacji dotyczących interpretacji prawa podatkowego i systemu podatkowego w zakresie własności intelektualnej. W grudniu 2014 r. Luksemburg potwierdził uprawnienia dochodzeniowe Komisji w zakresie ogólnych interpretacji prawa podatkowego na mocy zasad pomocy państwa i przekazał w całości brakujące informacje.

Komisja prowadzi obecnie pięć pogłębionych postępowań wyjaśniających, w ramach których przedstawiła zastrzeżenia, że interpretacje indywidualne prawa podatkowego mogą rodzić wątpliwości dotyczące pomocy państwa. W czerwcu 2014 r. Komisja wszczęła dogłębne badania dotyczące przedsiębiorstw: Apple w Irlandii, Starbucks w Holandii oraz Fiat Finance & Trade w Luksemburgu. W październiku 2014 r. Komisja wszczęła dochodzenie w sprawie przedsiębiorstwa Amazon w Luksemburgu. Wspomniane dochodzenia mają ustalić, czy interpretacje indywidualne prawa podatkowego przyznają selektywną korzyść poszczególnym przedsiębiorstwom, której nie odnoszą przedsiębiorstwa konkurencyjne, co naruszałoby unijne zasady pomocy państwa. Ostatnio, w lutym 2015 r., Komisja wszczęła także szczegółowe dochodzenie w odniesieniu do belgijskiego systemu podatkowego, który umożliwia spółkom znaczne obniżenie podatku dochodowego od osób prawnych w Belgii na podstawie interpretacji indywidualnych prawa podatkowego dotyczących tzw. „nadmiernych zysków”.

Komisja pracuje również nad zapewnieniem większej przejrzystości w zakresie indywidualnych interpretacji przepisów podatkowych. Stanowi to część jej programu walki z unikaniem opodatkowania oraz szkodliwą konkurencją podatkową. Przedstawiony przez nią w marcu 2015 r. wniosek ustawodawczy, zgodnie z którym państwa członkowskie automatycznie wymieniałyby się informacjami o swoich interpretacjach indywidualnych, został poparty przez ministrów finansów na nieformalnym posiedzeniu Rady do Spraw Gospodarczych i Finansowych w Rydze. Obecnie w Razie toczą się negocjacje techniczne. Wspomniany wniosek powinien wejść w życie 1 stycznia 2016 r.

17 czerwca Komisja przyjmie także plan działania, mający zapewnić sprawiedliwszy, skuteczniejszy i bardziej przejrzysty system opodatkowania przedsiębiorstw w UE. W planie tym zostaną określone środki służące zwalczaniu uchylania się od opodatkowania przez przedsiębiorstwa oraz środki na rzecz opodatkowania sprzyjającego wzrostowi gospodarczemu w ramach jednolitego rynku (zob. również debata orientacyjna kolegium komisarzy).

Podstawy prawne

Na mocy rozporządzenia proceduralnego w dziedzinie pomocy państwa Komisja może żądać wszelkich informacji, jakie uzna za niezbędne, aby przeprowadzić ocenę na potrzeby dochodzenia w sprawie pomocy państwa, w tym informacji umożliwiających ocenę tego, czy praktyki podatkowe państw członkowskich sprzyjają niektórym przedsiębiorstwom. Zgodnie z komunikatem Komisji w sprawie tajemnicy służbowej państwa członkowskie nie mogą powoływać się na tajemnicę służbową, aby odmówić udzielenia informacji żądanych przez Komisję.

wszystkie

Obsługa i nadzór techniczny: IntraCOM.pl