EUROPE DIRECT Zielona Góra

Zamiast klawisza Alt możesz użyć H

Aktualności

Kod pijanych kierowców (2015-04-29)

 

Wraz z nadmierną prędkością, ignorowaniem sygnalizacji świetlnej i nieużywaniem pasów bezpieczeństwa, prowadzenie pod wpływem alkoholu jest jednym z czterech „wielkich zabójców”, powodującym 75 proc. śmiertelnych wypadków drogowych. W celu zapobiegania jeździe po pijanemu KE przyjęła dyrektywę wprowadzającą nowy system ułatwiający zastosowanie tzw. blokad antyalkoholowych w krajach członkowskich.

„Blokady antyalkoholowe” to urządzenia, które uniemożliwiają uruchomienie silnika, jeśli test wykaże u kierowcy niegodną z przepisami zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu. W kilku krajach członkowskich osoby, które złamały zakaz jazdy po pijanemu, zachowują prawo prowadzenia pojazdów, ale jedynie tych wyposażonych w „blokady antyalkoholowe”. Obecnie obowiązujące przepisy krajowe różnią się między sobą i nie mogą być egzekwowane we wszystkich państwach Unii Europejskiej. Nowa dyrektywa jest ważnym krokiem w stronę ujednolicenia zasad dotyczących blokad. Ma ona kluczowe znaczenie w dalszej poprawie bezpieczeństwa na drogach.

Nowa dyrektywa, która wejdzie w życie 15 maja, aktualizuje system oznaczeń stosowanych na prawie jazdy. Kod „69” zastąpi różniące się między sobą kody krajowe dotyczące ograniczenia zezwolenia na prowadzenie do pojazdów wyposażonych w „blokadę antyalkoholową”. Takie restrykcje obowiązują lub planuje się ich wprowadzenie w kilku krajach członkowskich, głównie w celu zapobiegnięcia przypadkom powtórnej jazdy pod wpływem alkoholu. Ponadto, Komisja dostosowała nowy system kodów do zmian w wyniku postępu naukowego i technologicznego, w szczególności w zakresie adaptacji pojazdów i wparcia technicznego dla niepełnosprawnych kierowców.

Kontekst

„Blokady antyalkoholowe” to urządzenia, które uniemożliwiają uruchomienie silnika, jeśli test wykaże u kierowcy niegodną z przepisami zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu. Zharmonizowany kod urządzenia informujący o wymogu jego instalacji został wprowadzony na prośbę państw członkowskich i zgodnie z zaleceniami przeprowadzonych badań.

Niektóre państwa członkowskie stosują już ograniczenia w prawie jazdy, ale dotychczas kody różniły się i nie były rozumiane ani egzekwowane w innych państwach członkowskich. Głównym celem nowego systemu jest ułatwienie zrozumienia i wykonywania przepisów w całej UE.

Ważne jest, że kod ma być stosowany wyłącznie przez państwa członkowskie, które wydają prawa jazdy z tym ograniczeniem. Istnieje wiele państw członkowskich, które nie stosują „blokad antyalkoholowych”, a zatem nie wydają praw jazdy z takimi zastrzeżeniami. Mogą one nadal to robić.

Dodatkowe informacje

wszystkie

Kod pijanych kierowców (2015-04-29)

 

Wraz z nadmierną prędkością, ignorowaniem sygnalizacji świetlnej i nieużywaniem pasów bezpieczeństwa, prowadzenie pod wpływem alkoholu jest jednym z czterech „wielkich zabójców”, powodującym 75 proc. śmiertelnych wypadków drogowych. W celu zapobiegania jeździe po pijanemu KE przyjęła dyrektywę wprowadzającą nowy system ułatwiający zastosowanie tzw. blokad antyalkoholowych w krajach członkowskich.

„Blokady antyalkoholowe” to urządzenia, które uniemożliwiają uruchomienie silnika, jeśli test wykaże u kierowcy niegodną z przepisami zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu. W kilku krajach członkowskich osoby, które złamały zakaz jazdy po pijanemu, zachowują prawo prowadzenia pojazdów, ale jedynie tych wyposażonych w „blokady antyalkoholowe”. Obecnie obowiązujące przepisy krajowe różnią się między sobą i nie mogą być egzekwowane we wszystkich państwach Unii Europejskiej. Nowa dyrektywa jest ważnym krokiem w stronę ujednolicenia zasad dotyczących blokad. Ma ona kluczowe znaczenie w dalszej poprawie bezpieczeństwa na drogach.

Nowa dyrektywa, która wejdzie w życie 15 maja, aktualizuje system oznaczeń stosowanych na prawie jazdy. Kod „69” zastąpi różniące się między sobą kody krajowe dotyczące ograniczenia zezwolenia na prowadzenie do pojazdów wyposażonych w „blokadę antyalkoholową”. Takie restrykcje obowiązują lub planuje się ich wprowadzenie w kilku krajach członkowskich, głównie w celu zapobiegnięcia przypadkom powtórnej jazdy pod wpływem alkoholu. Ponadto, Komisja dostosowała nowy system kodów do zmian w wyniku postępu naukowego i technologicznego, w szczególności w zakresie adaptacji pojazdów i wparcia technicznego dla niepełnosprawnych kierowców.

Kontekst

„Blokady antyalkoholowe” to urządzenia, które uniemożliwiają uruchomienie silnika, jeśli test wykaże u kierowcy niegodną z przepisami zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu. Zharmonizowany kod urządzenia informujący o wymogu jego instalacji został wprowadzony na prośbę państw członkowskich i zgodnie z zaleceniami przeprowadzonych badań.

Niektóre państwa członkowskie stosują już ograniczenia w prawie jazdy, ale dotychczas kody różniły się i nie były rozumiane ani egzekwowane w innych państwach członkowskich. Głównym celem nowego systemu jest ułatwienie zrozumienia i wykonywania przepisów w całej UE.

Ważne jest, że kod ma być stosowany wyłącznie przez państwa członkowskie, które wydają prawa jazdy z tym ograniczeniem. Istnieje wiele państw członkowskich, które nie stosują „blokad antyalkoholowych”, a zatem nie wydają praw jazdy z takimi zastrzeżeniami. Mogą one nadal to robić.

Dodatkowe informacje

wszystkie

Obsługa i nadzór techniczny: IntraCOM.pl